THAJSKO JE PROSTE ÚLET

Drsná horská džungľa, jemnulinký piesok, nechutne krásne a  podozrivo opustené pláže, nelegálni rybári, dusné teplo, tuk-tuk, smog, úctiví ľudia, zlatý trojuholník, bez mopedu ani na krok, do neba volajúca lacnota,  5 hviezdičková večera o tretej v noci na rušnej ulici, vyprdené americké fastfoody a vyčačkané fastcoffee shopy, vyprážané chrobáky a húsenice, obojpohlavné prostitútky s chlapským hlasom, drzé opice, tisícky ostrovov, nervózne slony, masážne veľkomestá sveta, zem enormných kontrastov a napokon vysnívaná krajina mnohých dovolenkárov z celého sveta. Zaletieť si na ostrov ako vystrihnutý z filmu Pláž s Di Capriom a vypekať sa do odletu sme však do Thajska určite neprišli. Spoločné sme možno chceli mať iba pekelné dobrodružstvo aké zažila Leonardova postava. Hm, ale…kdeže Caprio! Za mesačný úlet do juhovýchodnej Ázie by nás potľapkal po pleci sám Indiana Jones. Narýchlo si viem spomenúť na prežitie besného útoku divého slona a popritom aj prestrelku v potravinách za bieleho dňa.  Na Thajsko sme sa nervózne tešili a dostali sme oveľa viac ako sme si kedy stihli v živote vyfantazírovať. Hľadali sme totiž luxus v ľuďoch, nie v hoteloch. V ľuďoch so zamatovou dušou.

Angtong National Park

UŽ NIKDY CEZ UKRAJINU

PRAHA-KYJEV-BANGKOK. Pomoc Kyjev! Nikdy viac! Letieť ukrajinskou aerolínkou je lotéria. Noc trávená na najhoršom letisku na svete s piatimi ožranmi na meter štvorcový. Ďakujeme Aerosvitu, najväčšia vďaka však patrí jeho pilotovi. Kvôli obyčajnej hmle sme nad Kyjevom krúžili dve hodiny, no bez výsledku. Retardovaný pilot vycicial z nádrže všetok benzín a museli sme sa pred tým ako lietadlo bezvládne zletí z oblohy presunúť na juh do Odessy. Tam už pristávanie zvádol ako ozajstný profesionál. Bolo totiž jasno, bez obláčika. Skúšobný pilot? Áno, riskli to. Nevyšlo však počasie. Možné asi len na Ukrajine. Povzdych. Vymeniť ozajstného pilota, natankovať a hybaj naspať do Kyjeva. Teraz mi to už pripadá ako vtip. Zmeškali sme prípojný let do Bangkoku a strávili noc na smardľavom letisku. Jediný catering bola zafajčená putika pred odletovou halou a v ponuke dňa zamrznutý boršč. Zákaznícky servis by bol lepší na Marse. Aerolínka samozrejme zahrala mŕtveho chrobáka.  24 hodín v potkanej diere nám však náladu nepokazilo. Nevieme sa dočkať odletu do Ázie.

Koh Wua Talap

BANG-KOK, ŽIADNY HILTON.

Hovoriť o smogu v Bangkoku je ako podplácať policajta v Škandinávii. Je to jasné ako facka, bez diskusie sa s tým ostáva zmieriť. Po prílete? Poďme rýchlo na Khao San Road. Ulicu, ktorú spozná snáď každý dobrodruh pri návšteve Bangkoku. Tam sa to hýbe, šíri, spoznáva, plánuje a varí. Doslova 24 hodín denne.  Škrkajúce žalúdky sme uspokojili kedykoľvek, aj hneď prvú noc. Prvý taxikár nás na letisku rýchlo preskenoval a zistil, že tu nikoho neošmekne a bude musieť hrať fér. Jedno žmurknutie na okoidúci český pár a už sme za pár grošov sedeli štyria v klimatizovanom taxíku do centra mesta. S ochotnými grimasami na ksichtoch sme si vypočuli jeho obohraté  historky a poprosili zvoľniť na klíme, aby sme v aute nezamrzli. Vonku 40tky a v aute 18. Blázon! Prvá noc bola v šialenom Bankgkoku rovnomenná. Jednoduchý, no čistý hostel so studenou vodou, spláchnuť smog a ide sa do davu. Na Khao San sa odvezieme tuk-tukom (trojkolesová motorka s prístreškom), ktorý je najlacnejším taxíkom v krajine. Nekresťansky lacné je však takmer všetko. Aj fejky aj nefejky. Nákupy ak nejaké, tak až nakoniec. A pozor! V meste žiaden alkohol na verejnosti, za porušenie totiž hrozí väzenie na pol roka. Thajské basy som videl len vo filmoch, ten pohľad z vonku som sa rozhodol aj zachovať. Máme pred sebou mesačné dobrodružstvo. Adrenalínu nás čakalo viac než dosť aj bez toho.

Tuk - tuk taxi

V chráme

Kulinárske špeciality

Z BANGKOKU DO DŽUNGLE

Niekoľko dní v dave veľkomesta a aklimatizácia tela je hotová. Špičková kuchyňa na ulici. Stravujeme sa zdravo, luxusne a zase nesmierne lacno. Z obhliadky chrámu ležiaceho Budhu či 30 metrovej sochy nad mestom sa vykľula náboženská siesta. Vonné sviečky v tme, tajomný spev, prehriaty vánok, modliaci sa mnísi. Thajská mládež neholduje alkoholu. Je piatok večer a všetci sú v chrámoch, nie v krčmách. Na tele sa nám postavil aj posledný chlp na zadku. Thajsko sa predstavilo na jednotku. Chytáme nočák na úplný sever k Laosu a Barme, do mesta Chiang Mai. Džungľa volá. Bolo už načase.
Koh Samui

Blízko hraníc natrafíme na kmeň dlhokrkých žien

Stopäťdesiatisícové mestečko má sympatickú atmosféru "takmer vidieka". Centrum obobínajú prerušované hradby z dávnych čias. Mopedy ako preprava jednoznačne vyhráva. Týždenný rent tátoša nás vyšiel tradične skoro nič. Na motorke sa vyškriabeme všade. Na thajské raňajky nás prehovorí partia Amíkov. Ani sa nenazdám a prežúvam vyprážanú kobylku. Chutila ako zemiakové chipsy. Dosť však bolo civilizácie. Plánujeme ísť do hlbokej džungle. Po krátkej dohode s miestnym týpkom prikývne na naše podmienky. Vedie výpravu dvoch Slovákov, Australanky, Izraelca, pár Francúzov a Angličaniek sa začína. Stúpame vysoko do hôr od skorého rána. Pripája sa k nám smradľavý túlavý pes. Dostane prezývku Whisky. Po ceste sa dozvedáme pôvod jeho zápachu. Whisky rád používa slonie výkaly ako kúpele. Naneštastie narazíme na stádo slonov. Thajec nás pred nimi varoval, napoludni vraj môžu byť pri horúčavách nevyspytateľní. Ročne majú na svedomí smrť niekoľkých domorodcov. Whiskyho mylné presvedčenie, že sme si ho zrejme adoptovali nám poriadne napumpuje adrenalín do tela. Bráni skupinu, a brechotom vydráždi statného slonieho samca. Slon sa dáva do protiútoku. Ide do tuhého. Náš sprievodca berie nohy na plecia. Ocitnem sa so zrdkadlovkou v ruke v strede medzi rozzúreným sloniskom a smradľavým najdúchom. Veci nepomáha ani to, že pod nami je priepasť a úzky chodník mi nedáva veľa šancí uhnúť. Naberám tep profesionálneho šprintéra. Cítim na chrbte nepravidlené dychčanie slona. Inštintívne zletím z chodníka, slon zatrúbením zakoční svoj šprint. Výdych. Sme celí.

Makaky

Slon môžu byť pri horúčavách nevyspytateľní. V Thajsku majú ročne na svedomí smrť niekoľkých domorodcov.

Krabi

Večer dorazíme do dedinky v horách nad barmskými hranicami. Žije tu tucet rodín v chatrčiach zo slamy a bez elektrických drôtov. Pred chatrčami hučia generátory. Vo vzduchu lietajú dych vyrážajúce mamutie motýle s farebnými krídlami ako z fotošopu. Užívame si noc pod moskytiérou. V thajskej džungli strávime niekoľko dní, domorodci sú úžasne milé pohostinné stvorenia. Ich jednoduchý život farmárov a rybárov nás fascinuje. Blízko hraníc natrafíme na kmeň dlhokrkých žien, turistov títo už poznajú. Úctivo prosíme o fotografiu. Sú veľmi milí. Do doliny schádzame po rozbúrenej rieke na drevenom rafte. Džungli dávame dočasné zbohom.
Thajské masérky

DO RAJA ,SURAT THANI,

Thajský záliv versus Andamanské more. Čekujeme obe strany pobrežia čo olizujú thajské vlny. Nikde nie je o nič čistejšia voda, krajšie pláže sú subjektívny názor. Notoricki známe 'Koh Phi Phi' nás moc nezaujíma. Chceme vidieť iné, menej komerčné Koh(ostrov po Thajsky). Na samom juhu zakotvíme na pár nocí v Krabi. Moje menšie zranenie pri horolezeckom výstupe na miestnu horu nás trocha zdrží. Navonok nepríjemnosť sa lieči po odbornom zákroku môjho spoluputovníka výborne. Milujem tunajšiu klímu. Nálada v tíme sa zlepšuje.
Thajský záliv ponúka Koh Samui. Tento turistický pupok nám poslúži ako medzistanica k národnému parku Angtong s panenskou prírodou. Hlboký ponor s kyslíkovou fľašou do krištáľovo čistej vody spôsobuje mini cestovateľsko-obzervatívny orgazmus. Koh Samui dáme celý tradične na motorke. Budhistický ostrov funguje ako hodinky. Všade pomerne čisto  až kým nezablúdime potulkami do moslimskej štvrte. Hranice tvoria hŕby odpadkov medzi palmami. Obraciame sa. Ľudská špina nechutne dizajnuje asfaltku. Nočná potulka po exotickom ostrove sa predlžuje. Dostávame totiž defekt. Je polnoc, v beznádeji asi 20 kilometrov od dočasného ubytka tlačíme motorku naspäť.

Zastavuje prvý okoloidúci moped. Dve megasexi Thajky ponúkajú pomoc. Grátis odvoz k najbližšiemu servisu. Neveríme vlastným očiam. Po dvoch minutých jazdy sa naša motorka ocitá pri petrolejovej lampe v rukách servismana na ulici. Sedíme v zaprášených autosedadlách z čiernej kože na ulici a srkáme zákaznícku kávu. Úprimosť a rýchly zákaznícky servis nenápadného chlapíka v monterkách na neuverenie. Účet nás posadil naspäť do sedadiel. Sadáme na motorku a z vďaky si kupujeme dve litrové fľašky benzínu. Mini servis na stračej nôžke funguje tiež ako núdzová čerpačka pohonných hmôt. Skvelé!
Čerpačka. Tankujeme benzín

ANG THONG, PERLA OSTROVOV

Podvečerným trajektom sa presúvame na neznámy Koh. Ostrov, kde žije tucet ľudí nám pripadá ako z rozprávky. Žiadna masovka. Prenajímame si stan od vysmiateho Rangera. Ráno nás olizujú drzé opice Makaky, vraj sú jedinečný druh. Ostrov ponúka po zdolaní najvyšej hory nádherný výhľad na národný park ostrovov Angtong. Ide sa okamžite do vody, na kayakoch. Pádlujeme a nepočuť abolútne nič, okrem žblnkotu vody. Fantázia. Slalom medzi čarovnými ostrovčekmi dáva tomuto výletu neobyčajnú atmosféru. Po hodinke pádlovania zakotvíme na pláži ako vystrihnutej z filmu s Leom Di Capriom. Nikde ani jedinej nohy. Našli sme raj na zemi. Nestráviť tu pár nocí by bol hriešny krok. Pri návrate narazíme na väčší ostrov s lagúnou uprostred. To snáď nie, ešte krajšia pláž!? Máme nutkanie vzdať sa života v západnom svete a ostať tu naveky. Pokochaný ostrovmi prešustrujeme podmorský život s tisíckami farieb. Praľahko sa zamilovať. Viac krásy a dobrodružstva človek musí dávkovať opatrne.

PRESTRELKA V 711

Návrat do reality si dávkujeme nechtiac akosi extrémne. Po návrate na dovolenkársky Koh Samui musíme nakúpiť zásoby a "7 Eleven" sa zdá ako najrýchlejšia možnosť. Návšteva dvadsaťštyrihodinovky nám opäť rozprúdi krv v žilách. Pri chladničke s drinkami našu pozornosť okamžite získa sfetovaný dovolenkár z Chorvátska. Lámanou angličtinou si ostro vymieňa názory s predavačom. Vchodové dvere sa rozletia ako vo westernovej krčme a zrazu do butiky vletí "asi policajt". Z ladvinky tasí 'devinu' a myslí to vážne. Máme pocit, že sme vbehli akýmsi amatérskym filmárom do záberu. Spoza regálu s hotdogmi sledujeme drámu. Ked sme prežili útok slona, toto je malina, šepkáme si navzájom. Bežíme rýchle zaplatiť a snažíme sa ignorovať roztržku. Policajt mieri pištoľou na Chorváta a ten nás prosí o pomoc. Začína to byť drsné. Netušíme ako z tohto vycúvať bez ujmy. 120 kilového Chorváta zrazia na zem a nás predavač láskavo tlačí von. Fuj, výdych! Stiahnuté hrdlo. Pred obchodom stiahnem litrovú fľašu vody za dve sekundy. Toto bolo fakt o chlp. Pred nami zapištia brzdy policajnej káry a z nej vyletí 10 sršňov v uniformách. Problémového dovolenkára groteskne vyprevádzajú zo "711" s drevenými palicami. Poriadne ho po ceste k autu vycepujú. Aj toto je Thajsko.

Aj ešte čosi. Thajsko je aj krajina, kde som stretol najviac transvestitov na svete. Thajci sú maximálne tolerantný a hamblivý národ. Nikto nikoho nemolestuje za jeho vizáš či sexuálnu orientáciu. Týpkov na šteklách volajú "ladyboys" a keďže trh si to žiada, existuje aj ponuka. Sú však absolútne neškodní. Jedno však treba mať pri návšteve trblietavých putík v Pattayi či v slávnom Bangkoku na zreteli. Buďte si istí, že najkrajšia žena za barom je vlastne stopercentný chlap.